zaterdag 19 april 2014

Oversteek Habana-Palm Beach ,USA

We verlaten Habana omdat er een gunstig weergat is en we anders weer een week moeten wachten.De afstand is deze keer 280 Nm,dus met stroom mee,2 dagen varen.
Vertrek is uiteindelijk om 8.00u en denken zonder despacho te vertrekken omdat we in USA toch niets hebben aan Cubaanse papieren,maar dan reken je in Cuba buiten de waard!Eerst nog even kijken of we geen verstekelingen smokkelen en nog wat geld proberen af te troggelen.
Een uurtje later alsnog op weg over een spiegelgladde zee, met veel kleine vissersbootjes of wat er maar drijvend kan blijven,opdat ze de oversteek naar Key West hierin niet zullen wagen!Bij het silhouet van Habana Viega krijgen we een oproep van de Zwerver die ook vertrokken is en samen met ons opvaart.Zij hebben ook AIS alleen deze zendt niet ,dus moeten bij elk schip wat hun route kruist informeren of ze gezien zijn,lastig en gevaarlijk.
You are on a collision course,did you see my sailboat? Er is veel meer verkeer in de straat van Florida,vracht- en passagiersschepen.
Heb jij die plastic zakken gezien, die hier ronddrijven, wat raar? Het blijken Man o Wars te zijn ofwel Portugese oorlogsschepen,kwallen met lange tentakels,die zich met een zeiltje op de stroom laten meevoeren.
Die nacht gaat de reis zo vlot, mede door de Golfstroom, zo'n 2,5 knoop mee, dat we af moeten stoppen om niet midden in de nacht aan te komen,wat we liever niet willen in een vreemde haven, dus zeil minderen en een beetje kruisen voor de haveningang tot het licht begint te worden.
Net voor het NL vrachtschip de Palmgracht kunnen we op de haven aankruisen en worden door een vriendelijke loods benaderd die ons met de Coast guard onze komst heeft horen melden.Hij vaart vooruit en wijst ons een tijdelijke plek in Riviera beach marina wat vlak bij de Customs en Border Protection ligt.Er blijken meer schepen op deze maandagmorgen in te willen klaren,dus de rij vordert maar langzaam en al wachtend in de rij doen we ons verplichte telefoontje met de centrale van diezelfde customs.
Uiteindelijk krijgen we een beambte te spreken die ons vraagt naar onze laatste haven en wij antwoorden waarheidsgetrouw en nietsvermoedend : Havana!
Naïef als we zijn als Hollanders denken we niet na over de gevolgen van deze uitspraak; Then we can't give you a cruising permit,because you violated the embargo on Cuba!
Helemaal verbluft horen we het aan,het gebeurt ook bij onze NL vrienden van Zwerver en een Franse boot.Wat nu? You can get a permission to proceed; maar dan moet je je bij iedere haven in-en weer uitklaren met bijkomende kosten.You can leave the country to the Bahamas and return then it is a new journey, die logica ontgaat ons,maar ook de te hulp geroepen ambassade en een maritiem wetsspecialist zeggen dat dit de beste en snelste optie is.We kunnen zelf wel blijven maar onze bootpapieren worden in bewaring genomen.
Omdat er weer een Northerly aankomt is het beste om een tijdje af te wachten en Palm Beach te verkennen,wat een contrast met het arme Cuba!
We provianderen wel even goed na het magere rantsoen wat we in Cuba konden krijgen.
De Publix supermarket wordt aangedaan door een meelevende buurman Larry die ons even een lift geeft in zijn luxe Audi.
We verkassen naar de gemeentelijke aanlegplaats in Palm beach waar we voor anker gaan en later gewoon aanleggen. De enige overlast hebben we van een paar Hispanos die in het midden van de nacht onze boot willen verkennen,maar een welgemeende roep schrikt hen af.
Er blijkt een druk programma in de stad te zijn met greenmarket en Free trolley.
We nemen op zondag ook een kijkje op de Champs Elysee van Palm Beach nl. Worth Ave het ene modehuis na het andere en de ene Rolls na de andere Ferrari.
De oostkant heeft het Atlantische strand, maar het is voor ons tropengangers veel te koud om te zwemmen,het is ook maar 29 gr. C.We zijn verwend door de Caribische wateren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten