zaterdag 19 april 2014

Havana

Op de afgesproken tijd 5 uur s'ochtends verlaten we Maria Gorda en varen samen met Silmaril richting Havana zo'n 200 Nm ,met een koers van 270 graden steken we de baai van de overstromingen over naar Punta del Hollandes . Via kanaal 68 houden we kontakt .
We hebben weinig wind ,gaan op de motor en ronden om 9 uur Punta Perpetua ,waar de stroming enorm kan zijn ….een soort Cape la Hague!
Maar wij hebben de weergoden mee: geen golven, wind 5 knots , stroom 1 knoop mee .
Het is bladstil onderweg ,maar wij willen voor de aangekondigde weeromslag in Havana zijn en dat zijn we ,om 16 uur de volgende dag varen we Hemingway Marina binnen .
De haven heeft niet een al te beste kade ,onder water rotsen en dat is op passen voor beschadigingen .
De haven maakt weer deel uit van een resort ,hotel ,cuc winkeltjes,maar voor de gewone boodschappen is het weer zoeken ,de dulce bakker ,de panaderia ,de pesos winkel voor eieren [die wij niet mogen kopen ] en spek , sávonds genieten we bij het zwembad van het hotel van een voorstelling aquadancing en Mexicaanse dansen op het podium .
Natuurlijk gaan we de volgende dag met de bus van het hotel ,die je op de Tacon vlakbij het oude centrum afzet .
Havana …..veel te veel om in een dag te zien ,wat een indrukken ,daar moeten we wat vaker naar toe ,zeker omdat we veel over Havana hebben gelezen ,de oude dagen van weleer de Revolucion ,de mafia en het bruisende nachtleven !
In de volgende dagen maken we kennis met een prachtige stad .
We bezoeken teveel om op te noemen maar om een indruk te geven :
een stadstour brengt ons ,met de bus via Necropolis ,de grootste begraafplaats ter wereld ,langs de Malecon , naar de buitenwijken Miramar ,Buena Vista naar het plein van de Revolutie!
We wandelen over de Prada ,nemen een kijkje in hotel Sevilla ,waar Lucky Luciano veel verbleef en gaan naar de 'Roofgarden ' het hoogst gelegen restaurant ,met schitterend uitzicht op het beroemde Gran Teatro de la Habana,het Capitool en het Bacardi gebouw.
Terugwandelend over de Obispo nemen we ook een kijkje bij hotel Florida ,waar wijlen Hemingway nog aan de bar zit en bij de ingang een prachtig beeld staat ,dit hotel met zijn bar gold in 1953 als een van de zeven beroemdste bars in de wereld! Het ademt nog steeds een sfeer van luxe, grootsheid en praal .
Verderop lopen we langs een enorme beroemde apotheek waar nog steeds homeopathische middelen worden bereid.
Lunch gebruiken we in Bodeguita del Medio een must waar beroemdheden hun foto's en handtekeningen op de muur hebben gezet....en jawel Hemingway was hier ook te vinden !
Calle de los Mercaderes is totaal gerenoveerd en ziet er zowel toeristisch als bijna Europees uit ….Chocolade museum ,Perfumeria Habana ,waar je je eigen geurtje kunt laten maken en dan ineens schitterend uitziende steltlopers.
Terug bij de oude kathedraal van Havana met binnenin een schitterende beeld van Christoforus ,schutspatroon van de stad en van de reizigers .
In deze kathedraal hebben de overblijfselen van Columbus tot 1898 gelegen ,totdat ze naar Spanje zijn vervoerd.
Als we de kerk uitkomen zijn er allemaal vrouwen of totaal in het wit gekleed of heel kleurig gekleed :uitingen van Afro-Cuban geloof :bekend als Santeria of Regla de Ocha.
De vrouwen willen kaarten leggen of een voor jou passende ketting geven ,die geluk brengt …..ze zien er wel prachtig uit ,maar ik zie wel wat de toekomst brengt!
Er is teveel ..het is een Florence met alle kunst ,Paris met zijn zwoele sfeer,Madrid met zijn binnenplaatsen ,Moorse stijl en dan een cocktail van rum en rumba en hele vriendelijke mensen .
La Habana wat hebben we van je genoten!.