We
verlaten Habana omdat er een gunstig weergat is en we anders weer een
week moeten wachten.De afstand is deze keer 280 Nm,dus met stroom
mee,2 dagen varen.
Vertrek
is uiteindelijk om 8.00u en denken zonder despacho te vertrekken
omdat we in USA toch niets hebben aan Cubaanse papieren,maar dan
reken je in Cuba buiten de waard!Eerst nog even kijken of we geen
verstekelingen smokkelen en nog wat geld proberen af te troggelen.
Een
uurtje later alsnog op weg over een spiegelgladde zee, met veel
kleine vissersbootjes of wat er maar drijvend kan blijven,opdat ze de
oversteek naar Key West hierin niet zullen wagen!Bij het silhouet van
Habana Viega krijgen we een oproep van de Zwerver die ook vertrokken
is en samen met ons opvaart.Zij hebben ook AIS alleen deze zendt niet
,dus moeten bij elk schip wat hun route kruist informeren of ze
gezien zijn,lastig en gevaarlijk.
You are
on a collision course,did you see my sailboat? Er is veel meer
verkeer in de straat van Florida,vracht- en passagiersschepen.
Heb jij
die plastic zakken gezien, die hier ronddrijven, wat raar? Het
blijken Man o Wars te zijn ofwel Portugese oorlogsschepen,kwallen met
lange tentakels,die zich met een zeiltje op de stroom laten
meevoeren.
Die
nacht gaat de reis zo vlot, mede door de Golfstroom, zo'n 2,5 knoop
mee, dat we af moeten stoppen om niet midden in de nacht aan te
komen,wat we liever niet willen in een vreemde haven, dus zeil
minderen en een beetje kruisen voor de haveningang tot het licht
begint te worden.
Net voor
het NL vrachtschip de Palmgracht kunnen we op de haven aankruisen en
worden door een vriendelijke loods benaderd die ons met de Coast
guard onze komst heeft horen melden.Hij vaart vooruit en wijst ons
een tijdelijke plek in Riviera beach marina wat vlak bij de Customs
en Border Protection ligt.Er blijken meer schepen op deze
maandagmorgen in te willen klaren,dus de rij vordert maar langzaam en
al wachtend in de rij doen we ons verplichte telefoontje met de
centrale van diezelfde customs.
Uiteindelijk
krijgen we een beambte te spreken die ons vraagt naar onze laatste
haven en wij antwoorden waarheidsgetrouw en nietsvermoedend : Havana!
Naïef
als we zijn als Hollanders denken we niet na over de gevolgen van
deze uitspraak; Then we can't give you a cruising permit,because you
violated the embargo on Cuba!
Helemaal
verbluft horen we het aan,het gebeurt ook bij onze NL vrienden van
Zwerver en een Franse boot.Wat nu? You can get a permission to
proceed; maar dan moet je je bij iedere haven in-en weer uitklaren
met bijkomende kosten.You can leave the country to the Bahamas and
return then it is a new journey, die logica ontgaat ons,maar ook de
te hulp geroepen ambassade en een maritiem wetsspecialist zeggen dat
dit de beste en snelste optie is.We kunnen zelf wel blijven maar onze
bootpapieren worden in bewaring genomen.
Omdat er
weer een Northerly aankomt is het beste om een tijdje af te wachten
en Palm Beach te verkennen,wat een contrast met het arme Cuba!
We
provianderen wel even goed na het magere rantsoen wat we in Cuba
konden krijgen.
De
Publix supermarket wordt aangedaan door een meelevende buurman Larry
die ons even een lift geeft in zijn luxe Audi.
We
verkassen naar de gemeentelijke aanlegplaats in Palm beach waar we
voor anker gaan en later gewoon aanleggen. De enige overlast hebben
we van een paar Hispanos die in het midden van de nacht onze boot
willen verkennen,maar een welgemeende roep schrikt hen af.
Er
blijkt een druk programma in de stad te zijn met greenmarket en Free
trolley.
We nemen
op zondag ook een kijkje op de Champs Elysee van Palm Beach nl. Worth
Ave het ene modehuis na het andere en de ene Rolls na de andere
Ferrari.
De
oostkant heeft het Atlantische strand, maar het is voor ons
tropengangers veel te koud om te zwemmen,het is ook maar 29 gr. C.We
zijn verwend door de Caribische wateren!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten