Het land
van de pinos,de naaldbomen,later vernoemd naar de jeugd die het
eiland beplantte met citrusboomgaarden.
We zijn
via de zuidkust en een stop bij Punta del Este de ZO punt achter een
rif gaan liggen waar we een rustige maar korte nacht doorbrachten:om
4 u opstaan en om 5u onze track vervolgend om in het donker veilig
het rif uit te varen , omdat we zo 70 Nm te varen hebben vandaag en
de wind later op de dag van zo naar zw draait willen we graag voor
het donker een onbekende haven aanlopen.
Langs
een verlaten zuidkust van het eiland met een radarpost en een
vuurtoren en een radiomast bij een nederzetting van geimmigreerde
Cayman vissers.We zeilen met halve wind langs de steeds iets
terugvallende kust,wat met de draaiende wind fijn is.
Bij de
ZW punt van het eiland gekomen draaien we N waarts en komen langs een
strand met de mooiste duikplaatsen van Cuba ,ronden de kaap en varen
de Ensenada de la Siguanea binnen om de laatste 12 mijl naar de haven
El Colonie af te leggen.
We
arriveren daar om 16.30 in de haven die voor de ingang een door een
orkaan neergelegde drempel heeft,voor ons net aan te lopen......
Aanmelden
bij de guardia frontera gaat gemakkelijk omdat zij daar een basis
hebben,we spuiten de boot af en vullen de watertanks alvast en gaan
die avond uit eten bij het hotel El Colonie .
Het
hotel is praktisch verlaten en we schuiven voor de gezelligheid aan
tafel bij een Belg die hier een all in duikvakantie houdt.De volgende
dag willen we bevoorraden want we hebben fruit en groenten nodig,maar
dat kan alleen in Nueva Gerona in het N van het eiland waar de bus
vanaf 9.00u heen gaat een reis van 1,5 u door allerlei dorpjes waar
steeds meer passagiers instappen.Wij betalen Cuc 3,- pp terwijl de
lokalos in pesos naar draagkracht betalen.Bij aankomst kijken we onze
ogen uit, een stad als Oost Duitsland met woonblokken,paardenkoetsen
en fietstaxis.
We
vragen naar de markt,die weinig te bieden heeft,wat pinas, tomaat en
uien,maar in het winkelstraatje scoren we wel 3 flessen rum tegen
peso prijzen en een zak scheepsbeschuit .
Elsa kan
naar de kapper en laat zich voor 15 ct knippen.
We
lunchen in een lokaal restaurant aan de rivier en eten voor een
habbekrats, kreeftcocktail en vis begeleid door een lekkere Pina
colada.
We gaan
op tijd terug want de bus vertrekt om 15.00 u en bezoeken nog even de
ernaast gelegen muziekschool,de kinderen krijgen uitstekend
muziekonderwijs hier.
De
volgende dag willen we uitchecken bij de havenmeester maar ineens is
de prijs met 50% verhoogd , we doen een tussenvoorstel maar als dat
niet geaccepteerd wordt dreigt de havenkapitein onze uitreispapieren
te blokkeren,wat nu?
Het
blijkt dat het management van het hotel hier ook de baas is, dus
daarheen
Na een
uurtje komt de manager met duizend excuses en kan het oorspronkelijke
bedrag afgerekend worden.Nu krijgen we wel de despacho en gaan nog
diezelfde middag de haven uit ,het is inmiddels 16.00u , maar als we
de haven uitvaren lopen we vast,er staat te weinig water in de
uitgang.We proberen van alles,maar gooien tegen donker worden het
anker uit en brengen daar noodgedwongen de nacht door ,maar hopen dat
er geen scheepvaart langs moet!Hulp van de haven of de guardia is er
niet want er is alleen een nachtwacht en havenpolitie heeft geen
boot.
De
volgende dag komt er een boot die duikers wegbrengt en die kan wel
slepen en na enkele pogingen zijn we vlot alleen wel terug in de
haven waar we op hoger water wachten,we moeten alleen wel even $150,-
achterlaten voor de sleper want niets is voor niets!Opnieuw naar de
hotelmanager want zij moeten toch voor een goede haventoegang en
markering zorgen,maar de directrice is in vergadering
Over 20
min.heeft ze tijd zegt de receptioniste,1,5 later komt de assistent
vertellen dat het iets is uitgelopen,ondertussen komt de marinabaas
langs om te zeggen dat ik zonder te betalen kan vertrekken , vlug
naar boord want het is bijna HW en na een inspectie of er geen
Cubanen aan boord zijn mogen we weg.We krijgen hulp van de
havenmedewerker die zich geneert voor de vertoning en lopen opnieuw
vast in de havenmonding,na wat gewrik weten we los te komen en ik
breng de man terug met de dinghy en Elsa vaart langzaam uit.We gaan
ruim buitengaats voor anker om de volgende route bij daglicht naar
Maria la Gorda te varen ri Westpunt van Cuba op weg naar Havana.
We komen
net eerder aan dan de Silmaril van onze Zwitserse vrienden Alex en
Ursula en pikken daar een mooring op om het laatste stuk samen af te
leggen zo,n 280 Nm
Geen opmerkingen:
Een reactie posten