We gaan verder vanaf de
haven van Cherbourg waar we laat binnenliepen en weer vroeg
vertrekken ivm de getijde stroom die vanaf Cap La Hague loopt en een
stroom van zo'n 4-5 knoop extra oplevert ,we liepen dan ook 9,5knoop
over de grond!Maar eerst het vertrek uit het nog in duisternis
gehulde Cherbourg:bij het uitvaren van de haven is er een O en een W
uitgang tussen de oude fortmuren door en het was vroeg en onze ogen
zaten nog wat dicht, we tuurden in het duister naar de havenlichten
van de buitenhaven die vrij ver weg lag,plotseling ziet Elsa een
complete kerstverlichting en ik zeg waarom maken ze niet gewoon rode
en groene havenlichten bij de uitgang?Maar dichterbij gekomen floept
er een licht aan en een stoot op de scheepshoorn bewijst dat het geen
havenuitgang is,maar een mijnenveger;die verlichting vergeten we
nooit meer!Alleen een vreemde plek om te ankeren!
Verderop na de kaap komt
in het eerste morgenlicht Alderney in zicht en nu eens niet in de
mist!
Enige tijd verder St
Peters Port op het eiland Guernsey waar we de klok een uur kunnen
terugzetten , vanwege Britse zomertijd,daar maken we vast aan een
drijvend ponton in de buitenhaven en gaan na goedkoop rode diesel
tanken tegen 0,74 ct pl alles vol natuurlijk;en bezoek van de
havencaptain eerst nog een uiltje knappen vanwege de korte
nachtrust.In de avond gaan we Indiaas eten een verrassingscurry bij
Sitar en dan terug aan boord om weer in het ritme te komen.
De volgende dag konden
we het ernaast gelegen eiland Sark (de naamgever van onze boot) niet
overslaan en na een fikse klim vanaf de ankerplaats naar de overgang
tussen Sark en Little Sark langs een steile trap waar we enkele
interessante ontmoetingen hadden met een Schots en daarna een
Australisch stel waarvan de laatste NL voorouders had,na de afdaling
terug naar de boot roeien en eerst even zwemmen in het bepaald niet
warme water .En gelijk de waterlijn van de boot schoonmaken!
Tegen de avond ons
opmaken voor een nachtvaart naar l'Áber Wrach aan de N kant van
Bretagne dit kostte 30u continu wachten draaien!
Afwisselend
zeilend/moterend door een mooie nacht met een rustig zeetje.
Na een moeizaam laatste
stuk tussen de rotsen door met een bepaalde koers van 174 graden om
veilig de rivieringang te vinden en stroomopwaarts een boei in te
nemen.
Met enkele dagen rustig
aankomen zijn we weer klaar voor het volgende traject, na een gedegen
weeranalyse de oversteek van Biscaye,het begint goed met een rustig
windje uit het NW, echter tegen de avond neemt de wind toe en een
heftige nacht volgt en een daaropvolgende dag met zware
Oceaandeinng,wat zal het spoken als er echte storm is!Na reven en
bijdraaien lopen we een stuk voor de wind weg,daarmee wel onze koers
van 220 gr geweld aandoend, maar het materiaal heel houden is
belangrijker met zoveel natuurgeweld!Ook onze wachten aangepast aan
deze zware omstandigheden:2u ipv 3/4u.Aan alles komt een eind en dus ook de wind
die ons daarna nog een cadootje geeft met een NO wind voor het
laatste traject naar Ria de Cedeira waar we tussen de vissersboten
een plaatsje vinden.Elsa loopt op wolken zulke zeebenen heeft ze en
een paar aardige vissers brengen mij naar een tankstation om de
diesel voorraad aan te vullen.We slapen enkele dagen alle
vermoeidheid eruit en komen het weekend over helemaal bij!De maandag
erna het vervolgtraject naar La Coruna door de mist maar voor 35 Nm
nog wel te doen,samen met een andere NL boot opvarend die op weg is
naar de Canaries met een opstapper.Dan vanwege een serieuze tropische
storm Nadine bij de Azoren binnen blijven en de stad verkennen.Er
komt vanochtend een Amel solozeiler met een gehavend grootzeil
binnen.
Enkele technische
vraagstukken hebben we inmiddels zelf uitgedokterd: acculading,water
in de bilge lekkend wc raampje en zoetwaterverspilling in de
voorbilge.We zijn van plan om de kaap Finisterre na woensdag te
rondenEn vertrekken donderdag ri Lisboa,
Test 1 Henk.
BeantwoordenVerwijderenBeste Jaap en Elsa,
BeantwoordenVerwijderenWij hebben elkaar gezien op de Vertrekkersdag.
Vervelend dat jullie nu de stuurautomaat stuk hebben.
Wij hebben na Portugal Sines, Marrokko Mohammedia, Meideira Quinta do Lordes + Funchal, Lanzarote Calero en nu Tenerife Santa Cruz aangedaan.
De enige haven waar wij echte monteurs en werfaciviteiten gezien hebben is Puerto Calero op Lanzarote geweest. Daar lagen ook veel schepen van de ARC en er werd behoorlijk veel aanschepen gewerkt door havenmensen.
Ik heb in mijn Koopmans 37 een electrische stuurautomaat van Raymarine, de ST 6002.
Ik heb hem zelf ingbebouwd en daarvoor een flinke constructie moeten lassen om hem stevig op te kunnen monteren met einduitslagbeperkers en plek voor de roerstandaangever.
Deze stuurautomat is geweldig. Hij is muisstil, redelijk zuinig in stroom,oersterk en goed in te stellen. Als je 2 windmeters van Raymarine hebt kun je hem ook als windvaanbesturing gebruiken.
Asl je vragen hebt mail www.shishco@home.nl of bel 0031-6-51-501059
Zeilgroet
Frans van Buuren
SHISHCO
vanuit Tenerife en vandaag naar Gomera.