woensdag 19 september 2012

Kerst valt wel vroeg dit jaar !

We gaan verder vanaf de haven van Cherbourg waar we  laat binnenliepen en weer vroeg vertrekken ivm de getijde stroom die vanaf Cap La Hague loopt en een stroom van zo'n 4-5 knoop extra oplevert ,we liepen dan ook 9,5knoop over de grond!Maar eerst het vertrek uit het nog in duisternis gehulde Cherbourg:bij het uitvaren van de haven is er een O en een W uitgang tussen de oude fortmuren door en het was vroeg en onze ogen zaten nog wat dicht,  we tuurden in het duister naar de havenlichten van de buitenhaven die vrij ver weg lag,plotseling ziet Elsa een complete kerstverlichting en ik zeg waarom maken ze niet gewoon rode en groene havenlichten bij de uitgang?Maar dichterbij gekomen floept er een licht aan en een stoot op de scheepshoorn bewijst dat het geen havenuitgang is,maar een mijnenveger;die verlichting vergeten we nooit meer!Alleen een vreemde plek om te ankeren!
Verderop na de kaap komt in het eerste morgenlicht Alderney in zicht en nu eens niet in de mist!
Enige tijd verder St Peters Port op het eiland Guernsey waar we de klok een uur kunnen terugzetten , vanwege Britse zomertijd,daar maken we vast aan een drijvend ponton in de buitenhaven en gaan na goedkoop rode diesel tanken tegen  0,74 ct pl alles vol natuurlijk;en bezoek van de havencaptain eerst nog een uiltje knappen vanwege de korte nachtrust.In de avond gaan we Indiaas eten een verrassingscurry bij Sitar en dan terug aan boord om weer in het ritme te komen.
De volgende dag konden we het ernaast gelegen eiland Sark (de naamgever van onze boot) niet overslaan en na een fikse klim vanaf de ankerplaats naar de overgang tussen Sark en Little Sark langs een steile trap waar we enkele interessante ontmoetingen hadden met een Schots en daarna een Australisch stel waarvan de laatste NL voorouders had,na de afdaling terug naar de boot roeien en eerst even zwemmen in het bepaald niet warme water .En gelijk de waterlijn van de boot schoonmaken!
Tegen de avond ons opmaken voor een nachtvaart naar l'Áber Wrach aan de N kant van Bretagne dit kostte 30u continu wachten draaien!
Afwisselend zeilend/moterend door een mooie nacht met een rustig zeetje.
Na een moeizaam laatste stuk tussen de rotsen door met een bepaalde koers van 174 graden om veilig de rivieringang te vinden en stroomopwaarts een boei in te nemen.
Met enkele dagen rustig aankomen zijn we weer klaar voor het volgende traject, na een gedegen weeranalyse de oversteek van Biscaye,het begint goed met een rustig windje uit het NW, echter tegen de avond neemt de wind toe en een heftige nacht volgt en een daaropvolgende dag met zware Oceaandeinng,wat zal het spoken als er echte storm is!Na reven en bijdraaien lopen we een stuk voor de wind weg,daarmee wel onze koers van 220 gr geweld aandoend, maar het materiaal heel houden is belangrijker met zoveel natuurgeweld!Ook onze wachten aangepast aan deze zware omstandigheden:2u ipv 3/4u.Aan alles komt een eind en dus ook de wind die ons daarna nog een cadootje geeft met een NO wind voor het laatste traject naar Ria de Cedeira waar we tussen de vissersboten  een plaatsje vinden.Elsa loopt op wolken zulke zeebenen heeft ze en een paar aardige vissers brengen mij naar een tankstation om de diesel voorraad aan te vullen.We slapen enkele dagen alle vermoeidheid eruit en komen het weekend over helemaal bij!De maandag erna het vervolgtraject naar La Coruna door de mist maar voor 35 Nm nog wel te doen,samen met een andere NL boot opvarend die op weg is naar de Canaries met een opstapper.Dan vanwege een serieuze tropische storm Nadine bij de Azoren binnen blijven en de stad verkennen.Er komt vanochtend een Amel solozeiler met een gehavend grootzeil binnen.
Enkele technische vraagstukken hebben we inmiddels zelf uitgedokterd: acculading,water in de bilge lekkend wc raampje en zoetwaterverspilling in de voorbilge.We zijn van plan om de kaap Finisterre na woensdag te rondenEn vertrekken donderdag ri Lisboa,

2 opmerkingen:

  1. Beste Jaap en Elsa,

    Wij hebben elkaar gezien op de Vertrekkersdag.
    Vervelend dat jullie nu de stuurautomaat stuk hebben.

    Wij hebben na Portugal Sines, Marrokko Mohammedia, Meideira Quinta do Lordes + Funchal, Lanzarote Calero en nu Tenerife Santa Cruz aangedaan.

    De enige haven waar wij echte monteurs en werfaciviteiten gezien hebben is Puerto Calero op Lanzarote geweest. Daar lagen ook veel schepen van de ARC en er werd behoorlijk veel aanschepen gewerkt door havenmensen.

    Ik heb in mijn Koopmans 37 een electrische stuurautomaat van Raymarine, de ST 6002.
    Ik heb hem zelf ingbebouwd en daarvoor een flinke constructie moeten lassen om hem stevig op te kunnen monteren met einduitslagbeperkers en plek voor de roerstandaangever.

    Deze stuurautomat is geweldig. Hij is muisstil, redelijk zuinig in stroom,oersterk en goed in te stellen. Als je 2 windmeters van Raymarine hebt kun je hem ook als windvaanbesturing gebruiken.

    Asl je vragen hebt mail www.shishco@home.nl of bel 0031-6-51-501059

    Zeilgroet
    Frans van Buuren
    SHISHCO
    vanuit Tenerife en vandaag naar Gomera.

    BeantwoordenVerwijderen