maandag 29 oktober 2012

Lisboa of Seixal?



We pakken de draad op in la Coruna en voegen er op speciaal verzoek een sociale noot aan toe, want we ontmoeten erg veel medezeilers,volgens ons de meerwaarde van het wereldzeilen: je ontmoet zoveel mensen met gelijke belangstelling.Alle aanwezige kennis wordt gedeeld ,je wordt snel bijgepraat over goede ankerplekken,welke interessante plaatsen te bezoeken enz.
We varen met NL mensen op: Cyntia en Cor met een Janneau 34,we ontmoeten regelmatig al vanaf Dieppe een Zwitsers stel op een Catamaran met als thuishaven London,die met 2 kleine kindjes, Angela en Julian van 3 en 5 die op de boot les krijgen ook een groot rondje maken.
Hen kwamen we ook tegen in Cherbourg de Kanaaleilanden en na Biscaye in la Coruna en weer in Porto!Zij zeilen natuurlijk veel sneller,maar gaan alleen op weg als de wind voor hen gunstig is, dus daarom houden we ze bij.
Ook Chris en June uit Scheveningen met een 2 master Contest 34, de Jan van Gent met 2 kleine kindjes van 1,5 en 4 jaar Lara en Hidde.Hen komen we vanaf Figuera da Foz tegen in de diverse havens.June en Chris hielpen ons met de SSB om weerberichten te downloaden.
Dan boomden we een avond met Susan en Robert uit de UK die op de terugweg waren met hun Halberg Rassy 352 en zo vriendelijk waren hun stuurautomaat die onderdeks gemonteerd was te laten zien als voorbeeld omdat we die dag een Spaanse monteur langs kregen die via Luis van Pombo watersportwinkel gestuurd was om te bekijken welke stuurautomaat zou passen als vervanging van de kapotte Autohelm 4000 die rechtstreeks op het stuurwiel is gemonteerd en volgens Olav Cox,de man die onze boot keurde, leuk speelgoed was, maar niet geschikt voor een wereldreis!Hadden we dat maar direct in Holland laten doen met z'n uitstekende onderdelen- voorziening maar er was al zoveel aan te leggen en we hadden niet voorzien zoveel te motoren!
Ook meenden we dat met uitsluitend de Windpilot en een kleine helmstok stuurautomaat hetzelfde zouden kunnen.Maar tijdens motoren gaat de windvaan trillen door het schroefwater, terwijl dat bij zeilsturen niet het geval is.Dus dat houdt ons lekker bezig om een geschikt adres te vinden, daar we tijdens de oversteek over Biscaye constant hebben moeten sturen met de hand.
In Coruna hebben we een prijsopgave gekregen maar die kwam te laat,in Lissabon zou een neef van een Amsterdamse wereldzeiler op een werf wonen.
Helaas op de werf in Seixal was men te druk met andere reparaties ,dat ze onze klus er niet bij konden hebben , jammer want de expertise was er wel .
Het houdt ons wel bezig ,want voor de grotere oversteek willen we toch wel een stuurautomaat!
We zeilen naar Lagos in de hoop dat er bij Bluewateralgarve wel een stuurautomaat geplaatst kan worden ; verschillende zeilers vinden dit een deskundig adres om de klus te laten doen en het toeval wil dat ik de salesmanager John Venner ,een Nederlander ken en dat geeft wel vertrouwen en is ook qua communicatie een pre!
De klus kan geklaard worden ….alleen het duurt even alle onderdelen bestellen etc..we hopen maar op een niet al te lang oponthoud ...of vacantie?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten