We
pakken de draad op in la Coruna en voegen er op speciaal verzoek een
sociale noot aan toe, want we ontmoeten erg veel medezeilers,volgens
ons de meerwaarde van het wereldzeilen: je ontmoet zoveel mensen met
gelijke belangstelling.Alle aanwezige kennis wordt gedeeld ,je wordt
snel bijgepraat over goede ankerplekken,welke interessante plaatsen
te bezoeken enz.
We
varen met NL mensen op: Cyntia en Cor met een Janneau 34,we ontmoeten
regelmatig al vanaf Dieppe een Zwitsers stel op een Catamaran met als
thuishaven London,die met 2 kleine kindjes, Angela en Julian van 3 en
5 die op de boot les krijgen ook een groot rondje maken.
Hen
kwamen we ook tegen in Cherbourg de Kanaaleilanden en na Biscaye in
la Coruna en weer in Porto!Zij zeilen natuurlijk veel sneller,maar
gaan alleen op weg als de wind voor hen gunstig is, dus daarom houden
we ze bij.
Ook
Chris en June uit Scheveningen met een 2 master Contest 34, de Jan
van Gent met 2 kleine kindjes van 1,5 en 4 jaar Lara en Hidde.Hen
komen we vanaf Figuera da Foz tegen in de diverse havens.June en
Chris hielpen ons met de SSB om weerberichten te downloaden.
Dan
boomden we een avond met Susan en Robert uit de UK die op de terugweg
waren met hun Halberg Rassy 352 en zo vriendelijk waren hun
stuurautomaat die onderdeks gemonteerd was te laten zien als
voorbeeld omdat we die dag een Spaanse monteur langs kregen die via
Luis van Pombo watersportwinkel gestuurd was om te bekijken welke
stuurautomaat zou passen als vervanging van de kapotte Autohelm 4000
die rechtstreeks op het stuurwiel is gemonteerd en volgens Olav
Cox,de man die onze boot keurde, leuk speelgoed was, maar niet
geschikt voor een wereldreis!Hadden we dat maar direct in Holland
laten doen met z'n uitstekende onderdelen- voorziening maar er was al
zoveel aan te leggen en we hadden niet voorzien zoveel te motoren!
Ook
meenden we dat met uitsluitend de Windpilot en een kleine helmstok
stuurautomaat hetzelfde zouden kunnen.Maar tijdens motoren gaat de
windvaan trillen door het schroefwater, terwijl dat bij zeilsturen
niet het geval is.Dus dat houdt ons lekker bezig om een geschikt
adres te vinden, daar we tijdens de oversteek over Biscaye constant
hebben moeten sturen met de hand.
In
Coruna hebben we een prijsopgave gekregen maar die kwam te laat,in
Lissabon zou een neef van een Amsterdamse wereldzeiler op een werf
wonen.
Helaas
op de werf in Seixal was men te druk met andere reparaties ,dat ze
onze klus er niet bij konden hebben , jammer want de expertise was er
wel .
Het
houdt ons wel bezig ,want voor de grotere oversteek willen we toch
wel een stuurautomaat!
We
zeilen naar Lagos in de hoop dat er bij Bluewateralgarve wel een
stuurautomaat geplaatst kan worden ; verschillende zeilers vinden dit
een deskundig adres om de klus te laten doen en het toeval wil dat ik
de salesmanager John Venner ,een Nederlander ken en dat geeft wel
vertrouwen en is ook qua communicatie een pre!
De
klus kan geklaard worden ….alleen het duurt even alle onderdelen
bestellen etc..we hopen maar op een niet al te lang oponthoud ...of
vacantie?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten