woensdag 5 september 2012

Bende van de Zwarte hand !!

Het verhaal gaat verder vanaf de Roompot,waar we overnacht hebben ,om bij daglicht over zee alles goed te kunnen zien met alle banken en ondieptes.De koers was eerst west tot we ver genoeg uit de kust waren, om ri Oostende te gaan waar we na 10 u  aan de wind varen met veel buiswater eind van de dag binnenkwamen.Door een niet goed gesloten wc raampje was het nodige zeewater binnengekomen,dus opruimen van de toilethoek. 
Daar een onrustige nacht in de haven doorgebracht vanwege alle verkeer door en rond de haven.Wat technische aanpassingen gedaan vanwege kortsluiting in de nat geworden stekkers van de walsstroomaansluiting doordat er vrij wat buiswater overkwam en de aansluitingen in de ankerbak geplaatst zijn.nieuwe stekkers erop  zetten en goed in de vaseline gezet en voortaan op een andere plek aan boord bewaren! Tijdens het water tanken komt er steeds wat overloop zoet water in de voorbilge;we hebben gespeurd waar het vandaan kwam maar de enige regelmaat is dat het normaal droog is en alleen nat wordt na het tanken,misschien niet overvullen?(Wim?)In elk geval is het geen zout buitenwater,maar dan nog, je wilt de boot graag droog houden ivm de voorraden groenten onder de luiken,anders garen de piepers al voor ze op tafel liggen.
Vanuit Oostende de volgende dag later vertrokken ivm het getij,we hadden berekend de stroom dan volop mee te hebben en inderdaad hij ging als een hazewind (nou ja een teckeltje dan!)
Lekker zeilen met halve wind en een prachtige opkomende maan achter ons gingen we de nacht in; we hadden besloten door te varen om het stuk Kanaal snel achter ons te laten en te profiteren van de rustige zee en goede wind.Gelijk tijd om ervaring op te doen met wachten draaien hoewel we het drukste stuk met veel ferries samen wakker bleven.De instrumenten werkten goed tot midden in de nacht ter hoogte van Calais (mogelijk door een militaire radar?) alle navigatie verkeerd aanwees we bleken achteraf rondjes gevaren te hebben en zelfs een stuk terug! Dat schiet niet op natuurlijk en het aloude kompas en de vuurtorens van Cap Gris Nez brachten uitkomst.Na de kaap gerond te hebben motorzeilden we verder omdat de wind was afgenomen en er inmiddels stroom tegen stond en het  mistig begon te worden! Gelijk de radar aanzetten om die in de praktijk uit te testen en de vaart verminderen.Er kwam een schip op ramkoers aanzetten die gelijk met ons op bleef varen en ons begeleidde.Aardig van die jongens dacht Elsa we krijgen een Franse escorte! Even later echter kwam er een rubber boot vandaan met 8 man in het zwart die ons wilden enteren,de eerste poging mislukte door ons uitstekende zonnecollector,maar ze vroegen wel netjes permissie om aan boord te komen.Ze bleken te willen weten wat die Italiaanse vlag daar in het linker want deed?Uitgelegd dat we geen maffiose familie waren maar slechts de Amalfie vlag voeren vanwege het oudste zeerecht.Wat daar gevestigd werd en uitgelegd dat dit samen met de zeestaten Genua,VenetiĆ« en Pisa waarvan de wapens ook in de vlag stonden,dit intrigeerden de mannnen zodanig dat ze bijna stil vielen!
De chef was ws. van Italiaanse afkomst en wilde slechts uitsluiten dat we familie waren.
Na het inspecteren van Elsa,s handtasjes en de bodem van de linnenkast en overschrijven van de scheepspapieren kon de reis vervolgd worden onder het welgemeend advies vooral op 190 graden kompaskoers te blijven varen om niet in de scheepvaartroute en op vissers te letten die mogelijk zonder AIS varen en nergens op letten als ze aan het vissen zijn.Gelukkig loste de mist op en bij een hazy zonnetje kon het laatste stuk tot Dieppe ingezet worden,Elsa had besloten de haven van Boulogne over te slaan dit omdat Jaap niet te porren was.Elsa was inmiddels kiplekker en wakker door het ochtendlicht.Nog een kleine 50 Nm extra kon er ook nog wel bij en uiteindelijk na 30 u varen kon kan. 12 toestemming voor het binnenlopen van Dieppe worden gevraagd.Dit ivm de veerboot die er in de voorhaven in en uitloopt.Na een frisse douche en diner vroeg naar de kooi om weer in het gewone dag-en nachtritme te komen.Je wordt nl. door het getij bepaald en dat valt niet altijd gelijk met je biologische klok.Vandaag het weer opgevraagd en alles blijft tot zondag vnl goed Het vervolg van Biscay en de oversteek naar La Coruna is door de orkanen onderweg nog wat rumoeriger.Maar eerst maar ri de Kanaaleilenden waar goedkoop rode diesel gebunkerd kan worden en we natuurlijk het eiland met de schone naam Sark,waarnaar onze boot genoemd is,natuurlijk niet willen overslaan.We willen tenslotte ook nog wat zien onderweg! Tot het volgende verhaal;we gaan proberen een link erbij te zetten zodat we ook foto's en een filmpje van Elsa onderweg kunnen showen.Wie weet hoe mag het zeggen,met name de verbinding tussen de Ipad en de laptop baart wat problemen!

1 opmerking:

  1. Hoi Elsa en Jaap,

    Klinkt als een heel spannend verhaal. Volgens onze gegevens (AIS) liggen jullie nu in Fecamp. groetjes,

    Jeanic en Tim

    BeantwoordenVerwijderen