Het verhaal gaat
verder vanaf de Roompot,waar we overnacht hebben ,om bij daglicht over
zee alles goed te kunnen zien met alle banken en ondieptes.De koers was
eerst west tot we ver genoeg uit de kust waren, om ri Oostende te gaan
waar we na 10 u aan de wind varen met veel buiswater eind van de dag
binnenkwamen.Door een niet goed gesloten wc raampje was het nodige
zeewater binnengekomen,dus opruimen van de toilethoek.
Daar
een onrustige nacht in de haven doorgebracht vanwege alle verkeer door
en rond de haven.Wat technische aanpassingen gedaan vanwege kortsluiting
in de nat geworden stekkers van de walsstroomaansluiting doordat er
vrij wat buiswater overkwam en de aansluitingen in de ankerbak geplaatst
zijn.nieuwe stekkers erop zetten en goed in de vaseline gezet en
voortaan op een andere plek aan boord bewaren! Tijdens het water tanken
komt er steeds wat overloop zoet water in de voorbilge;we hebben
gespeurd waar het vandaan kwam maar de enige regelmaat is dat het
normaal droog is en alleen nat wordt na het tanken,misschien niet
overvullen?(Wim?)In elk geval is het geen zout buitenwater,maar dan nog,
je wilt de boot graag droog houden ivm de voorraden groenten onder de
luiken,anders garen de piepers al voor ze op tafel liggen.
Vanuit
Oostende de volgende dag later vertrokken ivm het getij,we hadden
berekend de stroom dan volop mee te hebben en inderdaad hij ging als een
hazewind (nou ja een teckeltje dan!)
Lekker
zeilen met halve wind en een prachtige opkomende maan achter ons gingen
we de nacht in; we hadden besloten door te varen om het stuk Kanaal
snel achter ons te laten en te profiteren van de rustige zee en goede
wind.Gelijk tijd om ervaring op te doen met wachten draaien hoewel we
het drukste stuk met veel ferries samen wakker bleven.De instrumenten
werkten goed tot midden in de nacht ter hoogte van Calais (mogelijk door
een militaire radar?) alle navigatie verkeerd aanwees we bleken
achteraf rondjes gevaren te hebben en zelfs een stuk terug! Dat schiet
niet op natuurlijk en het aloude kompas en de vuurtorens van Cap Gris
Nez brachten uitkomst.Na de kaap gerond te hebben motorzeilden we verder
omdat de wind was afgenomen en er inmiddels stroom tegen stond en het
mistig begon te worden! Gelijk de radar aanzetten om die in de praktijk
uit te testen en de vaart verminderen.Er kwam een schip op ramkoers
aanzetten die gelijk met ons op bleef varen en ons begeleidde.Aardig van
die jongens dacht Elsa we krijgen een Franse escorte! Even later echter
kwam er een rubber boot vandaan met 8 man in het zwart die ons wilden
enteren,de eerste poging mislukte door ons uitstekende
zonnecollector,maar ze vroegen wel netjes permissie om aan boord te
komen.Ze bleken te willen weten wat die Italiaanse vlag daar in het
linker want deed?Uitgelegd dat we geen maffiose familie waren maar
slechts de Amalfie vlag voeren vanwege het oudste zeerecht.Wat daar
gevestigd werd en uitgelegd dat dit samen met de zeestaten Genua,Venetiƫ en Pisa waarvan de wapens ook in de vlag stonden,dit intrigeerden de mannnen zodanig dat ze bijna stil vielen!
De chef was ws. van Italiaanse afkomst en wilde slechts uitsluiten dat we familie waren.
Na
het inspecteren van Elsa,s handtasjes en de bodem van de linnenkast en
overschrijven van de scheepspapieren kon de reis vervolgd worden onder
het welgemeend advies vooral op 190 graden kompaskoers te blijven varen
om niet in de scheepvaartroute en op vissers te letten die mogelijk
zonder AIS varen en nergens op letten als ze aan het vissen
zijn.Gelukkig loste de mist op en bij een hazy zonnetje kon het laatste
stuk tot Dieppe ingezet worden,Elsa had besloten de haven van Boulogne
over te slaan dit omdat Jaap niet te porren was.Elsa was inmiddels
kiplekker en wakker door het ochtendlicht.Nog een kleine 50 Nm extra kon
er ook nog wel bij en uiteindelijk na 30 u varen kon kan. 12
toestemming voor het binnenlopen van Dieppe worden gevraagd.Dit ivm de
veerboot die er in de voorhaven in en uitloopt.Na een frisse douche en
diner vroeg naar de kooi om weer in het gewone dag-en nachtritme te
komen.Je wordt nl. door het getij bepaald en dat valt niet altijd gelijk
met je biologische klok.Vandaag het weer opgevraagd en alles blijft tot
zondag vnl goed Het vervolg van Biscay en de oversteek naar La Coruna is door de orkanen onderweg nog wat rumoeriger.Maar
eerst maar ri de Kanaaleilenden waar goedkoop rode diesel gebunkerd kan
worden en we natuurlijk het eiland met de schone naam Sark,waarnaar
onze boot genoemd is,natuurlijk niet willen overslaan.We willen
tenslotte ook nog wat zien onderweg! Tot
het volgende verhaal;we gaan proberen een link erbij te zetten zodat we
ook foto's en een filmpje van Elsa onderweg kunnen showen.Wie weet hoe mag het zeggen,met name de verbinding tussen de Ipad en de laptop baart wat problemen!
Hoi Elsa en Jaap,
BeantwoordenVerwijderenKlinkt als een heel spannend verhaal. Volgens onze gegevens (AIS) liggen jullie nu in Fecamp. groetjes,
Jeanic en Tim