donderdag 23 januari 2014

fotomontages Haiti ile a vache

markt




ambachtelijke bakker

boatboy Zugo

Pascal heeft langouste gebracht

boatboy met mangos
met losse hendjes


plaatselijk geslachte koeien

zo koop je een stukje vlees

kleurrijke markt Madame Bernard

citrus fruit genoeg
levende kip kakelvers
Baie a feret

Foto's Aruba

Cruiseschepen genoeg in Aruba

sy Hera uit Marken

Shopping Mall in Aruba

Wandelen naar de westpunt

California lighthouse

kerstsfeer in Aruba

het bootje vaart de shopping Mall binnen!

Fotos ile a vache en Jamaica

Dit is een samenkomst van twee Marker schepen in Aruba!
huisvlijt vlaggenparade

sugar cane

hairstylers at the barbershop

slager op de markt

achter het rif op de blue lagoon

uitspanning aan de lagoon

toeristenpolitie Ocho Rios

stevige Meindl stappers

woensdag 8 januari 2014

Ile a Vaches -Haiti

We liggen in een prachtige baai geankerd met uitzicht op het hoog gelegen hotel Morgan aan de ene kant en de tussen de palmbomen verscholen huisjes aan de andere kant ,het water is heel helder en goed voor een duik de volgende ochtend. We hoeven niet naar het dorp te komen, het dorp komt naar ons toe , uitgeholde boomstammen van de mangoboom , surfplanken , alles wat kan varen komt naar ons toe en zij bieden hun diensten aan met papieren waarop staat dat ze goede kwaliteiten hebben als gids . Mango's , vis , groentes , de was , een diner aan huis: alles kan ! Het duizelt je in het begin van de namen en gezichten ….iedereen lijkt op elkaar en ja, dan gaat een afspraak wel eens mis en heb je opeens twee gidsen ! Maar meestal wordt dat sportief opgelost en is er de volgende dag een andere klus! Soms gaat iets wat afgesproken is om andere reden niet door ,zoals de keer dat Jasmin ons had uitgenodigd voor het avondeten en wij uiteindelijk toch zelf ons potje moesten koken omdat de kip die we zouden eten ervandoor was gegaan.....Rafiki ,die ook mee zou gaan vroeg wat nu ? No dinner! De volgende dag halen we de schade in ,het is oudejaarsdag ,reden voor een feestmaal,Pascal komt langszij en heeft prachtige langousten in zijn boot , voor $20 kopen we zeven langousten en daarna gaan we naar de plaatselijke markt ! Het zal een grote markt worden ivm oudejaar. De wandeling ernaartoe was al een belevenis,iedereen was op weg eerst een stuk door heuvelachtig terrein en dan langs het strand en de kleine gemeenschappen ,die daar liggen met traditionele huizen , keukens een eindje verder en heel veel kinderen , die een eind met je meelopen ! Bij de markt aangekomen geloof je je ogen niet eerst komen we langs de slachters er worden overal koeien geslacht zo op het zand en alles ligt er en wordt gebruikt ,koppen , hoeven om soep van te trekken , pens darmen etc. niet helemaal wat ik leuk vind . Het wemelt op de markt van de mensen , alles is heel kleurrijk en soms stap je gewoon even over een kadaver heen ….grr... Verderop is de taxistandplaats: brommertjes ,muildieren en taxiboten en zeilschepen . Op de terugweg nemen we eerst een watertaxi om ons aan boord van het zeilschip te brengen en dan een traditioneel zeischip naar onze baai . Aan boord floot een man wat merkwaardig het hoofd gericht naar het zeil ,toen iemand er wat van zei ,zei hij “kijk achter je, ik help de gunstige gestemde winden en zij komen niet vooruit!” Het was leuk om kumbaya te zingen , zij zongen daarna ook een lied ! Als we aankomen in onze baai wacht er nog een klusje:Voor we bij de Rafiki de gekochte langousten klaarmaken en verorberen,slechts een halve overlatend en de schalen voor de soep van de volgende dag bewaren. Jaap bakt traditioneel oliebollen , die s'avonds meegaan naar de Bella Ciao ,waar de bemanning van allevier de NL boten met de Duitsers en Australiérs samen het nieuwe jaar inluiden : 2014

maandag 6 januari 2014

Een veelbewogen tocht

Er kwam een boot langszij ,die vroeg of we uit Marken kwamen …...ken je me nog? Het was de bemanning van de prachtige 52 jaar oude van der Stadt met de welluidende naam ,,Hera” …. Bea en Maarten ! Wat een toeval . Samen met Hera en Rafiki vertrokken we net voor Kerst aan het eind van de middag voor een tochtje van zo'n 70 miles naar Aruba,een prima idee om ,nadat we zo lang niet meer een grote tocht hadden gemaakt, weer in te slingeren ! s'Ochtends kwamen we na een prima tocht in de haven Barcadera voor Oranjestad, waar we moesten inklaren ,dat ging heel vlot en dan toch buitenom naar de baai ,waar inmiddels Rafiki en Hera ook voor anker lagen . Op korte afstand van onze baai ,waar de vliegtuigen over ons hoofd suizen ,soms denk je raken ze de mast , liggen de immens grote cruiseschepen ,die af en aan varen ! Op het strand is bij een restaurant een goede mogelijkheid om te internetten . Een snelle verkenning van Oranjestad geeft het beeld wat iedereen vooraf al had , langs het strand overal chique winkels met alle grote merken van de wereld en Amerikaans uitziende malls en veel passanten van de cruiseschepen en de vele grote hotels op het eiland. Kerstavond hebben we een super gezellige bbq met Bea en Maarten en Luud en Marlene, waar we op kerstochtend een fikse wandeling mee maken naar het westelijke puntje van het eiland omhoog naar het lighthouse California. Hera blijft voor zijn oversteek naar Panama nog wachten op beter weer en voor Rafiki en Sark zijn de winden en golven zo gunstig ,dat we 2 de kerstdag vertrekken richting Ile a vaches ,een tocht van 400 miles. We lopen alleen met bezaan en genua heerlijk op de golven zo'n 6.5 knoop zeker zolang we onder het eiland zitten ,als we op volle zee zitten staan de golven heel dwars en slaan af en toe met een klap tegen de boot aan of we worden nat door een achterin overslaande golf ,de wind neemt ook toe en we rollen de genua wat in ,de boot loopt tot 8 knopen en suist over het water ,overal is er geluid ,het is weer even wennen en goed opletten. De boot beweegt zo vervelend op de golven ,dat we het heel simpel met het eten houden en blij zijn dat we het erin houden [ elsa niet dus, die werd er erg katterig van en hing wel over de reling!]Dit geheel duurde dus 2 dagen en 3 nachten met 3 uur op en 3 u af ! wel iets anders dan het voorspoedige weersbericht! Als we op de 3e dag dichter bij Haiti in de beschutting van het eiland komen ,wordt de golfslag een stuk aangenamer en weten we weer waarvoor we zeilen . We houden met Rafiki twee maal daags Ssb kontakt en beide boten plus bemanning doen het goed ,wel dreigen we te vroeg aan te komen ,dus mogelijk nog meer reven om bij daglicht de baai van Ile a vaches binnen te lopen . Dat lukt goed en s óchtends vroeg bij opgaande zon lopen we om 8 uur de paradijselijke baai binnen waar Kostat ,Bella Ciao en Rafiki al liggen . Wat ziet het er idyllisch uit ! Wij zijn op Ile a vaches....Haiti !!