woensdag 2 april 2014

Aankomst Cuba Cienfuegos

welkom socialisten en anderen?

oud fort

pelikanen op visjacht

Punta Gorda

zware 8

bienvenido door Rafiki

drugshond

clubhuis van de jachthaven

Marina Cienfuegos

dinsdag 1 april 2014

Cayman Brac en haar bewoners 11-15 februari,2014



Weer een hoogtepunt in ontmoetingen en een indrukwekkende natuur op dit prachtige eiland.
Als we aankomen vanuit het oosten varen we via de noordkant langs de indrukwekkende hoge uit het water opstijgende rotsen : de Bluff een soort hoogvlakte van limestone ,die 2/3 van het eiland beslaat .
We hebben op de kaart een ankerplek gezien en willen eigenlijk een nacht liggen ,Jaap denkt een alibi te hebben door motorpech ….een raar geluid op te voeren !
De coastguard roept ons op en zegt aan boord te komen ,we liggen in hun wateren en moeten echt inklaren, ze verslepen ons ook naar een boei; ankeren mag nergens meer of je moet precies op het zand ankeren anders beschadig je het koraal.
De sfeer is eerst wat gelaten ,want de boot moet perse' ontsmet worden voor moskitos [desinsection]!we kwamen er niet onderuit,dus dan de spuitbus er maar doorheen,gelukkig was meneer zo dik ,dat hij niet in de gangetjes paste ,dus niet alles een beurt kreeg.
Uiteindelijk toen we ingeklaard waren ,klaarden de gezichten wat op en kwamen de verhalen los .
Als we de volgende dag het eiland verkennen weten we niet wat ons overkomt,geen vuilnis langs de weg,het ruikt heerlijk naar bloeiende bloemen maar ook naar de warme bakker!
Hoofdcommissaris Frank uit Ierland van het politiebureau geeft ons alle info over het eiland en we mogen op zijn computer passage- weather bekijken !
Op het postkantoortje zoekt de mevr. de mooiste zegels die ze heeft de newborn en een van een midwife ; betalen hoeft niet ,ze geeft ze graag!
Als dat nog niet genoeg is staat er bij de haven , Glenn ,hij brengt ons graag naar de supermarkt!
We zijn perplex van zoveel gastvrijheid.
Glenn neemt ons mee naar zijn huis en is als zeiler erg benieuwd naar onze verhalen .
Hij stelt voor om ochtends te komen dan brengen wij hem naar zijn werk en kunnen wij het eiland met zijn auto bekijken ….wat een grandioos aanbod ...we nemen het aan .
We maken een prachtige wandeling op de Bluff Parrot Reserve een uitgezette wandeling ,waar veel vogels ,zeer oude bomen en we een heel bijzonder landschap aantreffen : puntige limestone en diepe gaten en kloven en overal groeit wat !
In de avond komen Glenn en zijn zoontje Josef aan boord ,er staat zo'n enorme swell zodat Josef drijfnat wordt .
Vrijdag gaan we naar de oostpunt van het eiland bij de vuurtoren en kijken prachtig uit vanaf heel hoog op de Bluff naar de zee ,waar hoog zwevend in de lucht de brown boobies vliegen .Er zijn hier wel 200 verschillende soorten vogels en dan zijn er nog de overwinteraars die tussen noord en zuid Amerika pendelen .
We hebben sávonds Glenn uitgenodigd om ergens te gaan eten ,hij wist een perfect restaurant met linnen gedekte tafels,live music uit de oude doos en iedereen bleef lekker op zijn stoel zitten ...geen ganja ,meringue of zwoele salsa......hier de geciviliseerde wereld.
Op de terugweg laat Glenn ons een klein haventje van een vriend zien en ineens ontdekt Josef 5 prachtige roggen en een nursewhale ,een mooi afscheid want de volgende morgen zullen we vertrekken naar Cuba.

Fotos Cayman Brac

een degelijke mooring

uitzicht ad Noordkant

 een versierd kerkhof
we hebben geen papagaai gezien maar wel gehoord...

loopbrug over de Bluff wel nodig op sandalen!

soort Berk vervellend?

a foxy lady

allemaal familie van Glenn

auto geleend van Glenn

prachtige rotsstructuren en kleuren

een natuurlijk Goetheanum

waar zijn de boobies

rotsachtige zuidzijde

zo scherp zijn de rotsen


roggen bij nacht

vrijdag 7 februari 2014

fotos Discovery Bay

kok op het strand in Discovery bay

strandtent met muziek

veilig op het droge

eten,eten en nogmaals eten!



langoust op de grill

afwerken van de dinghy cover

eindresultaat

miljoenenvilla's


uitzicht van bovenaan de baai

Montego Bay ,Jamaica

Discovery Bay

We vertrekken naar Discovery Bay ,zo'n 20 N.Mijl ten oosten van Ocho Rios ,een heerlijk zeiltochtje naar een rustige baai ,waar we bij binnenkomst na de tweede groene boei naar het oostelijke deel van de baai varen : Secca beach .
Twee werelden komen hier bijeen :links liggen de peperdure villa's op een opgespoten kunstmatig stuk wit strand en rechts liggen nostalgisch de geankerde vissersbootjes met op de achtergrond een kleurig geheel van eettentjes en bedrijvigheid .
Er liggen verder geen schepen en we gaan maar bij de vissers vragen of we de dinghy daar op het strand kunnen trekken ,dat is prima ,maar we moeten de Franse vlag wel lager hangen dan de Jamaicaanse ,als gast van Jamaica is dat niet erg eerbiedig!
Ik verzeker de man om de Hollandse vlag ,hoog gehesen aan de mussenstag ,lager te hangen !
O....komen jullie uit Holland.....dat veranderde de toon van het gesprek en daarna vertelde hij van alles.
Op het terrein staan een paar eettentjes en alhoewel het nog ochtend is wordt er al behoorlijk rum geschonken en ganja gerookt en heel sexy gedanst ,s'middags als we terug komen ligt de vis op het vuur en besluiten we lobster met dumpling te eten .
Eindelijk besluit ik de dinghy cover af te maken ,samen met Jaap lukt dat behoorlijk goed en als de hoes om de dinghy heen zit ,ziet het er prachtig uit .
Het stadje in om te tanken en wat boodschappen is een heel avontuur,veel kleine supermarktjes en nog kleinere winkeltjes met etenswaren,het lijkt wel of iedereen in de handel zit.We laten de gevulde jerrycan achter bij het tankstation zodat we er niet mee hoeven zeulen en gaan Discovery Bay verkennen.De naam zou door de komst van Columbus ontstaan zijn die hier 500 + jaar geleden is geweest en volgens de overlevering zelfs schipbreuk heeft geleden waar hij gedwongen door het ontbreken van hulp ¾ jaar heeft moeten wachten voor een Spaans eskader hem naar de het Spaanse gouvernement in de Dominicaanse republiek bracht,toen nog bevolkt door de oorspronkelijke bewoners de ïndianen ,omdat Columbus ervan uit ging dat hij via de westelijke route Indie bereikt had en dacht dat hij op het vaste land van Azie aangekomen was,later pas toen bij volgende reizen hij in Panama kwam kon hij bij gebrek aan kanaal niet het vaste land van Zuid Amerika achter zich laten,wat voor ons nu een stuk gemakkelijker is.
Met de indianen liep het overigens slecht af.... nieuwe werkkrachten voor de plantages werden van de Portugezen gekocht,de eersten die zich met slavenhandel inlieten op grote schaal van Afrika naar de West .

woensdag 5 februari 2014

Blue Hole fotos











Loud en Marlene van Rafiki






Klein Zwitserland in Jamaica

Klein Zwitserland in Jamaica

Vandaag gaan we eerst met een taxi naar een golfterrein 7 km buiten Ocho Rios , om van daaruit naar Blue Hole ,een partij watervallen te wandelen .
Je waant je af en toe in Zwitserland,zo groen met een enorme diversiteit aan bomen en prachtig gekleurde bloemen en overal stroompjes,maar natuurlijk toch tropisch :
veel kokospalmen ,bananen ,broodbomen ,oleanders ,ackeeboom ,maar de planten zijn soms zo Europees ….zag ik niet de koekoeksbloem ?
De lager gelegen watervallen liggen er ongerept bij ,maar als we bij de hoger gelegen watervallen komen is het wel degelijk een toeristische trekpleister en is het met de rust gedaan ,stalletjes met handcraft en etenstentjes ,maar de watervallen zijn prachtig !
Vanaf de hoge rotsen kun je naar beneden jumpen ,Marlene en ik kijken toe maar Loud springt met een zwier het ijskoude water in .
Op de terugweg lopen we langs een enorme houten pijpleiding met ijzeren banden bijeengehouden ,die zijn beste dagen ook gehad heeft ,overal sijpelt er water uit en soms groeit er van alles uit .
Beneden is een stuwmeer en wordt de elektriciteit gewonnen .
Als er naast ons een taxibusje stopt en vraagt of we ook naar de cruiseboot moeten , maken we dankbaar gebruik van de toeristische luxe om bij de pier waar het cruiseschip ligt ,maar ook onze dinghy te worden afgezet .