dinsdag 9 juni 2015

Overtocht Bermuda -Azoren

De meeste boten zijn al vertrokken richting Azoren ,maar als we willen uitklaren moeten we terug komen ,want je moet wel binnen een uur na uitklaren ook vertrekken ,dus komen we tegen de avond terug en de man vertelt ons dan dat we toch echt binnen een uur Bermuda verlaten moeten hebben ...wij willen nog mail versturen en een nachtje liggen !
Woensdag 20 mei zijn we in alle vroegte op en klaar voor vertrek ,niet nadat we eerst nog een rondje langs de ARC-schepen en de ..one of the most expensive luxery yachts in the world “Seven Seas “van Steven Spielberg zoals ,,The Royal Gazette “meldt ,zijn gevaren ! Er is een speciaal stabilisatie systeem aan boord ,waarbij je met 20 knopen nog rustig kunt varen en in de immense bioscoop naar de film kunt kijken !
We zetten koers naar Flores zo'n 1850Nm ,het is prachtig weer ,heel rustig we zien niemand ,de ARC vertrekt 's middags !
In de middag wordt het wat kouder ,Jaap wil zijn wollen muts al op ,maar ik heb er nog geen zin in ...het is 23graden ,zijn we al zo verwend?
's Avonds om 20 UTC het NL-netje met de Ojala -Win 2Win ,Batjar,Volonte en Gemini :het is loud en clear !
Er komt een laag aan met N-NO wind ,wij zitten het zuidelijks van de groep en trekken onze conclusie , varen eerst wat oost en later noord ,maar uiteindelijk krijgen we een staart van het frontje toch over ons heen met Pinksteren nogwel ….uitstorting van de heilige geest, zullen we maar zeggen, alles blijft heel en Sark doorstaat het goed!
We zijn met de andere NL schepen druk met het binnenhalen van gribfiles en weerkaarten ,na een week varen is het een totaal gladde Oceaan ,het is bijna alsof je over een ijsvlakte kijkt met prachtige luchten ,schitterende sterrenhemels . De portugese oorlogsschepen [kwallen ] komen weer rijkelijk langszeilen en hele grote schildpadden ,de dolfijnen vergezellen ons ook weer ,soms hele grote scholen ,het is jammer dat het zo moeilijk is om hun sprongen vast te leggen op foto , maar het is net het Dolfinarium Harderwijk!
Het is zo rustig, dat we de zwemtrap uithangen en lekker gaan zwemmen .
Het is genieten,we lopen 4.5 knoop met een lichte deining en zonnig ,temp.26gr C , barometer 1032 mb!
Vrijdag 29 mei komt er een alamerend bericht van Ojala ,er is een zijstag gebroken en ze hebben onvoldoende diesel aan boord ...Stephan van de Batjar neemt als echte marine man de coordinatie op zich .Gelukkig hebben we weinig wind ,maar er komt een front aan vanaf de Oostkust van USA met mogelijk 30-40knopen wind ,dus wel zaak om daar op te anticiperen ...kustwacht informeren , zorgen dat er diesel bij hun komt en noodscenario doornemen !
Uiteindelijk lopen ze voor het front Flores binnen en krijgen op zee van een grote tanker diesel,geregeld via de coastguard !
Wij krijgen nog de laatste loodjes te verduren ...het venijn zit in de staart .
Het is in mijn wacht dat ineens de motor het niet meer doet ,we melden dat op het netje , we zijn dan 120 nm van Flores ,de wind zal gaan toenemen ,maar White Witch ,die al op Flores is meldt bij havenmeester dat we motorproblemen hebben ,zodat ze in noodgeval wat kunnen doen .Gelukkig zijn alle motorproblemen verholpen voordat we Flores binnenlopen ! Goedzo ,Jaap!
In de loop van de dag neemt de wind toe 5-6 Beaufort en hoge deining 2,5-3 meter ,alles is gereefd ,staat vast ,we zijn er op voorbereid ,maar we krijgen via de SSB bericht dat het bij Flores 7 Beaufort en 4 meter hoge golven wordt de aankomende nacht.
Nou ja het is al pittig en vgls de gribs neemt het in de ochtend af ….het nam dus nog toe !
Het wordt een hele heftige nacht ,soms ben ik bang.... Sark loopt tot 12 knopen ,surft over het water , tilt haar kont netjes op en de golven verdwijnen onder de boot door ,als er behalve oplopende ook kruisgolven komen ,we meten 40 knopen wind en dan komen er regenbuien met meer wind ,ik meet niet meer het is gewoon volhouden en vertrouwen ...kortom een nacht om niet zo gauw te vergeten ,we lopen wel in recordtijd Flores binnen en de bemanning van Ojala ,White Witch ,Batjar staan allemaal klaar om ons op te vangen ..wat lief !